Škoda s.r.o.

O soupravě

Nová elektrická jednopodlažní jednotka představuje zcela novou generaci moderních nízkopodlažních vozidel. Je určena pro regionální, případně meziregionální tratě se standardním rozchodem 1435 mm. Moderní velkoprostorový interiér vozů je koncipován jako zcela průchozí, tedy bez vnitřních příček a dveří, otevřený je i přechod mezi vozy. Nízkopodlažní nástup širokými dveřmi, které jsou doplněné dvěmi výsuvnými stupačkami pro různé výšky nástupišť, klimatizace, WC uzavřeného typu, vnější a vnitřní informační systém zvyšují komfort pro cestující.

RegioPanter: moderní a úsporný

Maximální rychlost – také na regionálních tratích se dá cestovat rychle. RegioPanter jede až 160 km/h.

Nízkopodlažní – těžké nastupování do strmých schodů je minulost. RegioPanter je nízkopodlažní, což učitě ocení nejen běžní cestující, ale i rodiny s kočárky. Maximálně prostorný je také interiér, protože většina elektrické výzbroje umístěna na střeše.

Více hnaných náprav pro časté rozjezdy – pro zastávkovou dopravu a častou akceleraci je výhodou takzvaný distribuovaný pohon. To znamená, že každý vůz má jeden hnaný a jeden běžný podvozek.

Nízká hmotnost – ve srovnání s dosavadními vlaky s lokomotivou je RegioPanter podstatně lehčí. To znamená, že nespotřebuje tolik energie a provozovateli šetří náklady.

Nízká spotřeba – ve srovnání s dnešními dvouvozovými vlaky má RegioPanter až o polovinu menší spotřebu energie.

Vracení energie zpět do sítě (rekuperace) – při brzdění zajišťuje elektronika trakčních měničů návrat energie zpět do troleje, což představuje obrovskou úsporu.

Bezpečnost pro strojvedoucího i cestující – vysokou míru bezpečnosti zaručují hliníkové skříně s čelními tzv. crashovými moduly z oceli.

Vysoký komfort – jednotka je komfortní hlavně pro cestující: bezbariérový nástup, prostor pro vozíčkáře, jízdní kola nebo kočárky, komfortní sociální zázemí, klimatizace salonu je samozřejmostí.

Wi-fi Internet – každý vůz je vybaven připojením k internetu prostřednictvím wi-fi, stejně jako zásuvkami pro počítače.

100 000 součástek – na výrobě vozidla, tvořeného z více než sta tisíc součástek, se podílela řada tuzemských firem

Více než 100 techniků – se podílelo na vývoji a zkouškách elektrické jednopodlažní jednotky na pracovištích Škody Transportation v Ostravě, Plzni a Praze. 

Technické parametrydvouvozová jednotkatřívozová jednotka
délka / výška / šířka 52900 / 4260 / 2820 mm 79400 / 4260 / 2820 mm
počet sedadel (1.třída) 9 9
počet sedadel (2.třída) 138 232
počet sedadel (celkem) 147 241
výkon 4 x 340 kW 6 x 340 kW
maximální rychlost 160 km/h 160 km/h

Bezpečnost? RegioPanter je špička!

Na české železnici nebude v osobní dopravě jezdit vlak, který by měl lepší bezpečnostní parametry, než nová jednopodlažní jednotka ze Škody. Důkaz? Je totiž jedním z prvních vozidel svého typu, které plní nejnovější normy na odolnost skříně proti nárazům. „Když to hodně zjednoduším, norma prostě přikazuje, jaký náraz musí při určitých podmínkách vozidlo vydržet. Jde o to, že přesně stanovuje odolnost vlaku při konkrétních scénářích srážek s jinými vozidly či překážkami. A my tyhle nové a přísné požadavky, které jsou jednoznačně zaměřeny na bezpečnost, plníme jako první v tuzemsku," říká hlavní projektant jednopodlažní jednotky Stanislav Schwarz ze Škoda Vagonka. „Konstrukce vozidla prostě zajišťuje maximální ochranu cestujících a obsluhy," vysvětluje.

Jak vypadá některý ze scénářů, který norma stanovuje?

Například čelní srážka dvou stejných vlaků – v našem případě dvou stejných jednotek, z nichž každá má v provozním stavu a při plném obsazení hmotnost téměř 200 tun. Předepsaná rychlost nárazu je 36 km/h, takže celková síla, kterou musí konstrukce vydržet, je obrovská. Další scénář nárazu, na který musí být konstrukce vozidla dimenzovaná, je srážka s překážkou hmotnosti 15 tun, například automobilovou cisternou, na úrovňovém železničním přejezdu. Rychlost nárazu v tomto případě je až 110 km/h.

Jakým důsledkům by tedy škodovácké řešení RegioPanteru při případném nárazu vozidla do nějaké překážky zabránilo?

Hlavní, před čím je třeba vlak ochránit, je zničení prostoru, ve kterém jsou cestující.Takže, jednoduše řečeno – hlavní porci síly při nárazu pohltí speciálně konstruovaná ocelová čelní část vozidla. To znamená, že při takových nárazech se nezbortí základ vozů, jako je skříň a velké díly interiéru.

Jak je možné takového efektu dosáhnout?

Díky použitým materiálům i konstrukci samotného vozidla můžeme říci, že energie, která na vozidlo při nárazu působí, se pohltí řízeným způsobem. Tedy tak, aby náraz „odnesly" ty části, které jsou k tomu určené. Jednopodlažní jednotka má kabinovou čelní část vyrobenou z oceli. Unikátním způsobem podle škodováckého know-how. Na některých místech je zpevněná a na jiných zeslabená tak, aby se při nárazu bortila způsobem, který co nejvíce pohltí energii a ochrání tak hliníkovou „karosérii" vagónu s cestujícími.

Ochranných prvků je asi více?

Určitě - na kabinovém modulu jsme také instalovali nárazníky, které opět pohlcují energii z nárazu. Centrální automatické spřáhlo, které je umístěno na čele vozu, a které slouží k připojení dalších vozů, má rovněž deformační prvek pro pohlcení energie a je tím prvním faktorem, který při nárazu zafunguje.

Jak se ale vlastně ověří, že tyhle předpokladyopravdu fungují? U vlaků se přece nedělají crashové zkoušky, jako třeba u automobilů?

To opravdu ne. Ale to vůbec nevadí. Dnes je možné naprosto jednoznačně ověřit odolnost vozidla proti nárazu počítačovou simulací. Důsledky jednotlivých scénářů srážek tak známe velmi přesně. A některé komponenty se samozřejmě testují i reálně – například celá hliníková skříň je celkově pevnostně zkoušena předepsaným statickým zatížením, spřáhlo a nárazníky jsou příslušným způsobem testovány u subdodavatelů.

A co bezpečnost strojvedoucího?

I té věnujeme velkou pozornost. Tak namátkou - sklo čelního okna odolá nárazu projektilu o hmotnosti jednoho kilogramu, který by letěl rychlostí 320 km/h - to je dvojnásobek maximální rychlosti našeho vozidla. Speciální sklo o tloušťce 15 milimetrů obsahuje zatavenou folii, která zabrání jeho roztříštění a která mimo jiné zároveň slouží k vyhřívání.

Velký důraz kladou současné předpisy na požární odolnost vozidel. Jak je na tom nová jednotka v tomto směru?

Plníme přísné mezinárodní technické normy TSI. S ohledem na odolnost proti požárům a toxicitu jsme věnovali velkou pozornost pečlivému výběru materiálů, použitých v interiéru – takže máme jistotu, že případné spaliny neobsahují jedovaté plyny. Normy, které jednotka splňuje, se například vztahují i k bezpečnosti v oblasti požární odolnosti v tunelech, kde je samozřejmě vždy případný požár nejrizikovější.

Nová jednopodlažní jednotka tedy bude patřit k tomu nejbezpečnějšímu, co na české železnici jezdí?

Nejen v tuzemsku, ale co se týče osobní dopravy, tak i v Evropě. I z tohoto důvodu máme s tímto konceptem určitě šanci prorazit i na zahraničních trzích. 

Jak se rodí RegioPanter

Proces výroby nové jednopodlažní jednotky společnosti Škoda Transportation.